Fettisdagen :) eller fettodagen kanske...

Idag är det ju fettisdagen. Eller semmeldagen om man hellre vill kalla det det. Semlor är otroligt konstigt och otroligt gott. Jag menar, i vilket annat land förutom Sverige äter man bröd, mandelmassa och grädde tillsammans i sådana mängder??

Jag kommer inte äta någon semla idag, för jag har redan ätit så mycket semlor i år att det sprutar semlor ur öronen! Jag är ju lite för i tiden, som de flesta av er redan vet ;)



Vet ni förresten varför vi äter semlor överhuvudtaget? Det är för att man ville äta upp sig på något riktigt fettigt innan den kristna fastan(som varar fram till påsk) började! Därför kallas även semlan för fastlagbulle. Sen när man inte brydde sig om fastan i Sverige längre blev det vanligt att man åt en semla varje tisdag från fettisdagen till påsken då fastan skulle vara slut. Och nu.. ja, nu äter vi ju semlor då och då från redan från jul och ända fram till påsk!

Jag antar att vi svenskar är alldeles för förtjusta i våra semlor :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0