Dagens hälsolektion

Idag har jag varit sååå trött och haft sååå tråkigt. För att kompensera min trötthet så har jag druckit kanske fem glas nyponsoppa, det är så barnsligt gott. För er som inte vet, så innehåller ett glas nyponsoppa, eller 2 dl rättare sagt, mer än 100% av det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin. Bra va? Perfekt för den som inte får i sig så mycket C-vitamin på annat håll. För visste ni att kroppen saknar förmågan att själv producera C-vitamin? Därför vi måste få i oss detta genom maten.

"Ett vanligare namn för askorbinsyra är C-vitamin. C-vitamin är inblandat i många viktiga funktioner i kroppen. Det fungerar också som antioxidant, där det bl a skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna). C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven, ett ämne som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. C-vitamin är också viktigt därför att det hjälper kroppen att ta upp järn ur födan."

Nu är jag lite piggare. Kanske gjorde nyponsoppan sitt? :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0