Varning för ultralångt hundsnack...

Mathias Sundin och Peter Kjällkvist. Det är två personer som inte har alla chips i påsen. HÄR bidrar de med ett långt debattinlägg om att licens borde införas för att få äga vissa farliga hundraser. Farliga hundraser?! Jag vet inte vad som är farligast för samhället faktiskt, personer som Mathias och Peter utan något som helst vett i skallen eller dessa "kamphundar" som de benämner dessa "farliga" hundraser. Politikerna har köpt argumentet att det är bara ägaren det är fel på, aldrig hundrasen, menar de och de anser att rasen visst spelar roll. Vissa hundar är faktiskt farligare än andra... Men vadå farliga hundraser? Alla hundar blir väl farliga i fel persons händer! Jag har bott granne med en pitbull under många år kan gott intyga att det är den snällaste hund som någonsin existerat. På andra sidan gatan bor två små lurviga "sällskapshundar", dessa blir helt rabiata och ser ut att vilja döda både mig och min hund när vi passerar deras hus.

Jag vet faktiskt inte ens vad jag ska skriva. Att Schäfer fortfarande innehar rekord i flest antal attacker på människor verkar de blunda för. Istället har de kategoriserat hundraser i någon slags farlighetsskala från A - D, där A-kategorin kräver att dessa hundar inte ens ska få röra sig ute i samhället. De ska bara få finnas till som vakthundar. Ja, för det lär ju verkligen få pli dom.. Jag funderar även på vart gränsen kommer att gå? Hur avgör man HUR pass farlig en viss hudnras är? Och hur gör man med blandraser? I vilken kategori skulle man placera en hund som är 25% labbe, 25% amstaff, 25% schäfer och 25% dobermann?

Men roligast i det hela är nog att det är två stycken politiker som sitter och uttalar sig. Jag förstår grundtanken kring detta och den är jättefin. Självklart tycker jag att det ska finnas någon slags licens för att få äga en hund och det ska gälla oavsett hundras! Även de hundar i kategorin D som det tydligen inte ska behövas någon licens på. För de kan aldrig bli farliga.. eller nått. Det finns tyvärr allt för många människor idag som har hund men som egentligen inte borde ha det..
Detsamma gäller även människor tycker jag. Finns så sjukt mycket människor som skaffar barn men som inte kan ta hand om de för fem öre. Så nu tar vi och inför licens på både hundskaffning och barnskaffning, pronto!

Sedan tänker jag avsluta detta inlägg med ett lika seriöst förslag som Mathias och Peter har kommit med. Som katthatare så tycker jag att vi införskaffar licens för att skaffa katt också. Jag har blivit skadad och attackerad bra många fler gånger v kattskräll än av hundar.

Så, godnatt. <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0