Skäms man inte?



Ibland kan jag få tankar som att "Här skulle jag kunna ställa mig och skrika vad som helst eller slå folk, finns egentligen ingen som hindrar mig" eller "Mitt i stan skulle jag kunna börja leka apa och låta som en, hoppa upp på människor och go wild" men det finns något som stoppar mig. Det sunda förnuftet. Det är ju tur att sunt förnuft finns, annars skulle väl världen se hemsk ut. Det märker man ju med tanke på de fåtal människor som idag inte ens verkar ha något förnuft över huvudtaget. Skäms dom inte så som dom håller på?

Med tanke på dagens tanke blir dagens ord just Sunt förnuft. Vad är det för något?

Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels allmänna meningen - det vill säga samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft.

Det låter ju ganska simpelt? Något som man borde lära sig under sin uppfostran ungefär liksom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0