If I were a... politician.

Nu ska jag vara seriös här i bloggen för en gångsskull.. Som ung uppmanas man nästan dagligen till att bli mer engagerad i politiken. Hur tråkigt som helst, men det är ju faktiskt så att alla pratar politik typ dagligen. I juni får jag min första chans någonsin att rösta i eu-valet. Hur creepy som helst, jag kan ju ingenting. Jag tycker det är sjukt att man som 18-åring får vara med och bestämma hur land och rike ska styras, men man får inte inhandla sin egen alkohol. Jag menar, hur många 18-åringar är insatta i politiken? Väldigt få! Hur många är insatta i alkoholen? Väldigt många, he he. See my point?

Jag har i alla fall gjort en lista på saker vi skulle förändra om det Rosa Blondinpartiet (för det är säket vad vi skulle heta) någon gång tog sin in i regeringen..



- Ändra om åldergränserna. 18 år på alkohol och 20 på att rösta. Känns helt sjukt att jag får vara med och bestämma hur Sverige ska styras, men jag får inte köpa dricka. Behålla 18-årsgränsen på krogen dock, ingen jävla 16-årsgräns. Småglinen skippar jag gärna på krogen.

- Ta bort röd dag den 6:e juni (nationaldagen) och flytta fram den till den 7:e.. det är ju dagen efter vi behöver vara lediga när vi ligger hemma helt bakis, om det nu är så viktigt att vi ska fira denna dag.

- Sänka kostnaderna på resor med SL. Sjukt jävla dyrt att åka kollektivtrafik nu. Och ta bort dom där gubbarna i spärrarna, de gör ju ingen nytta. Det kallar jag slöseri med pengar.

- Vi kör vidare på VAB-spåret och lägger till VAP-dagar. VAP (Vård av partner) syftar till en mer harmonisk livsinställning. Alla mår bra av ett hälsosamt sexliv men det kan vara svårt för par att hinna med tid för varandra. Det gäller att vårda det/de ligg vi har. Vi inför VAP-dagar som du kan ta ut och istället för att gå till jobbet kan du ligga hemma med din partner och sexa hela dagen. Tänk va trevligt och leva i ett samhälle där alla är lyckliga och mår bra. Mer sex åt folket.

- Införa valmöjligheten att själva designa sin egna utbildning på gymnasiet, dvs. att själv välja vilka kurser man ska läsa under 3 år, fast att man måste komma upp i ett visst antal poäng. Tror ni inte att fler skulle gå ut gymnasiet och ta studenten om man fick läsa de man ville istället för helt onödiga kurser som man måste?

Finns nog en massa fler saker vi skulle göra, men detta är vad jag kan komma på nu. Nå, skulle ni rösta på oss?

Och vad skulle ni ändra om ni kunde?


Kommentarer
Postat av: Dellion

Borde det inte stå ett "om" innan "B1 och B2" på eran fina lilla rosa text? :P

2009-04-29 @ 20:48:35
Postat av: Emelie

Haha oj, javisst borde det det. Tur att någon är vaken :p

2009-04-29 @ 20:54:42
URL: http://emelieochjessica.blogg.se/
Postat av: Dellion

haha oj va jobbig jag känner mig ^^

2009-04-30 @ 13:06:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0